woensdag 21 juni 2017

Verkeerd interpreteren

Intercultureel is een breed begrip dat inhoudt dat je als gelovige dieper ingaat op je medemens. Voordat je meteen een Bijbelstudie gaat overwegen, probeer ik het eerst met een aantal voorbeelden duidelijk te maken.

Er zijn twee manier van denken in deze maatschappij:
het individualistische denken dat puur gericht is dat zelf boven alles staat. De vis in het water voelt zich prima, tot er een collega-vis dat ook zo vind en het minder interessant wordt.
Het groepsdenken, dat o.a. uit het Midden-Oosten keert het proces om. Je functioneert als één familie en zal nooit de ander vis als minder beschouwen. Je familie is altijd dichtbij, waar je je ook bevindt.

In de Bijbel zijn een drietal verzen die een afspiegeling zijn van wat je als groep anders bekijkt.
In Lucas 8 valt te lezen dat Jezus het woord van God volgt en zijn moeder en broers niet de menigte van het volk in laat stappen. Dat is niet wat God wil. Het vertrouwen om God te dienen staat voor hem hoger, dan klakkeloos zelf de beslissing te nemen.
Anders is het individualistische denken, wat in Nederland heel normaal is. Alles gebeurd volgens het boekje, de afspraken en correct  handelen  is de hoogste prioriteit. Het vreemd vinden dat de ander het niet opvolgt is een schande en verdient geen hoofdprijs. Alleen een kort excuus volstaat.

In het groepsdenken staat het elkaar volgen juist voorop. In Lucas 11 de verzen 5 tot 8 wordt de vriend behandelt alsof hij niet welkom is in het huis. In Nederland zou het gewoon niet kunnen dat er 's nachts een vriend als gast wordt beschouwd, zonder dat het is afgesproken. Maar zo heeft Jezus het niet bedoeld. Wie er ook aanklopt op de deur, altijd mag de vriend of vreemdeling binnenkomen. Het Huis van God is een plaats van gastvrijheid en een thuis voor ieder mens. Het beledigen en wegsturen van deze persoon is in de groepscultuur hetzelfde  als iemand in het gezicht spugen. Wat we niet van God hebben gevraagd maar toch gekregen mag niet geweigerd worden. Jezus is er zelf heel subtiel en direct over: 'wees een eerlijk en gevoelig mens als het om gastvrijheid gaat.' De onderlinge relatie tussen jou en de gast is heel belangrijk.

In Mattheüs 21, het laatste voorbeeld, komen de beiden jongens ter sprake, die ieder met een eigen visie dien wat Jezus vraagt. Het verkeerd opvolgen van wat Jezus vraagt verdient een straf. Deze straf kan in een groepscultuur, hoe vreemd ook, altijd vergeven worden. Als vader, degene met het leidinggevende voorbeeld, vraagt de opdracht uit te voeren is er geen excuus mogelijk. De straf voor het niet of onjuist uitvoeren ervan is de vergeving die erop volgt.

De spijtbetuiging is in Nederland voldoende, het proces van het foutief handelen dat voorkomen moet worden, is bijvoorbaat al verkeerd handelen.
Jezus geeft het goede voorbeeld, zeker als hij God aanroept. Een meningsverschil is niet erg, achteraf vergeving vragen mag altijd. In Nederland kennen we onze agenda en taken wel, maar het niet opvolgen van de afspraken is ondenkbaar. En dus de uitwerking als je als groepscultuur voor het eerst in Nederland gaat wonen. Het voor jezelf op eigen houtje regelen is vreemd en wordt niet gedoogd door de familie. Dat bestaat niet.

Zijn er waarden en normen die voor jouw belangrijk zijn?