Het blijkt dat
christenen dat het verhaal van Lucas en zijn vervolg in Handelingen zeer
nauwkeurig is beschreven. Zo ook het levensverhaal van Jezus waarbij het eerste
optreden in Galilea opvalt. Na zijn bekende woorden begrijpt het aanwezige volk
dat God zojuist gesproken heeft. 'Het
koninkrijk van God' aldus Jezus, zorgt bij de Farizeeën en grote leiders
voor twijfel.
Gaan we de twee
evangeliën van Lucas en Mattheus met elkaar vergelijken, vallen vooral de
beleving van de vrouwen op. Of je haar een naam geeft of laat zalven maakt wel
uit. Het lichaamsdeel dat vervolgens wordt gewast is ook opvallend: de voeten
bij Lucas, het hoofd bij Mattheus. Interessanter is het als laatste de tocht
van Jezus naar Jeruzalem gaat óf naar het einde van zijn bestaan.
En nu het
belangrijkste gedeelte: de wereld van mannen en vrouwen uit de Bijbel. Verschil
moet er zijn, en wel in de manier van handelen tegenover de ander. Mannen
hadden de taak om te zorgen voor misbruik en veroordeling naar de vrouw toe.
Naast het uitoefenen van hun ambacht (er waren veel vissers en timmerlieden)
kregen ze er dus een tweede opdracht erbij.
Het feit dat de
vrouwen prostituee werden is dan niet moeilijk te verklaren. Er viel niets te
kiezen. Het is onvoorstelbaar dat vrouwen in de Bijbelse tijd niets te zeggen
hadden, getuige het verslag van Lucas en Mattheus. Van de Bijbelse vrouwen
waren o.a. Rachab en Ruth overgeleverd
aan het lot van gedwongen seks.
Maar bovenal
levensverhalen vertellen is wat ze gedaan hebben. De bezetenheid en
bevrijdingen die Maria doormaakte hoorde bij haar 7 kwellingen, wat op zich al
veel zegt wat zij doorstond tijdens haar leven.
Het levensverhaal
wat wij bij Jezus mogen neerleggen is voor beiden geslachten mogelijk. Ook in
deze tijd kennen we het woord prostituee
of hoer alleen zijn zij niet meer
bestemd voor misbruik of veroordeling. Meer als handelsobject om er veel geld
mee te verdienen. Het beroep heeft nog steeds een betekenis.